Saturday, August 7, 2010

Allah dah pilih kita sebagai penolong agama-Nya

Salam perjuangan kepada para pendokong kebenaran yang tidak pernah berhenti berjuang menegakkan agama-Nya di muka bumi ini.

Tajuk kali ni Allah dah pilih kita sebagai penolong agama-Nya.

Nak atau tak nak, kita kena terima sebab ini amanah Allah untuk kita.

Larilah ke mana-mana dunia, amanah ini perlu dilaksanakan, walhal ke hujung dunia atau ceruk pedalaman kampung sekalipun. Dakwah Islam perlu disampaikan kepada yang dah Islam sejak lahir dan bukan Islam.

Jom singkap kisah Nabi Yunus yang ditelan ikan nun yang melarikan diri daripada menyampaikan dakwah kepada kaumnya. Berbulan-bulan baginda berada dalam perut ikan nun, baginda menyesali sikapnya kerana melarikan diri dari menyampaikan tugas sebagai Nabi yang diutuskan Allah untuk menyeru umat tersebut kepada Allah. Baginda berdoa dan memohon keampunan kepada Allah atas segala kesilapannya yang melarikan diri dari melaksanakan amanah. Nah! Lihatlah nabi Allah sendiri, tidak terlepas dari menerima hukuman dari Allah apatah lagi kita manusia biasa yang dipilih Allah sebagai pendakwah ingin mengambil sikap tidak mahu berdakwah kepada orang sekeliling padahal kita mengetahui kebenaran agama Islam ini.

Sesungguhnya perjuangan Islam ini tidak pernah terhenti sehingga hari kiamat. Dan kita mesti meyakini bahawa masa depan bersama Islam.

Seorang ustaz menyampaikan tazkirah kepada kami mengingatkan bahawa pilihan Allah sangat sedikit. Ditapis-tapis sehingga yang benar-benar ikhlas untuk membawa agama-Nya. Beruntunglah orang-orang yang dipilih-Nya untuk membawa mesej Islam ini. Orang yang dipilih Allah ini, perlu buat kerja Islam, jangan bermain-main dan leka lagi. Tugasan kita banyak dan berat kerana ingin mengembalikan manusia beriman sepenuhnya kepada Allah. Jadi, kita kena buat kerja, dan kerja Islam yang kita lakukan mesti bersama jemaah. Orang yang Allah tak pilih sebagai penolong-Nya, biarlah mereka dengan kehidupan mereka. Kita yang perlu menyeru mad'u-mad'u di sekeliling kita dengan penuh sabar dan hikmat. Menyeru dan terus menyeru semampu kita, bukan menghukum. Penghukum hanya Allah taala.

Iltizam kita: Biar susah dan payah, biar sakit dan derita, andai inilah jalan menuju ke syurga, tetap akan kumara walau terpaksa kuberikan nyawa dan darah kerananya. Takbir!!

No comments: