Friday, April 24, 2009

USRAH KAMI

Salam perjuangan kepada semua sahabat tercinta yang mengalir roh-roh dakwah di segenap darah dan berdenyut nadi setiap saat memperjuangkan kalimah Allah.

Usrah terakhir bersama sahabat-sahabat tahun akhir dan abi meninggalkan kenangan yang indah dan terpaut di ingatan. Ya, kenangan bersama dalam dunia Islam di kampus susah untukku kikis dan tanggalkan dalam memori ini. Bermula di sini aku mengenali sahabat-sahabat, kenal Islam dengan mendalam, kenal perjuangan Islam. Di jalan ini kami berkorban masa, tenaga, hati dan perasaan untuk melihat Islam subur di bumi hijau ini. Kami gembira dan bersyukur pada-Mu Ya Allah, atas pilihan dan amanah yang Engkau berikan pada kami.

Teringat kata-kata sahabat kami, Iqbal pada malam usrah tersebut, apabila susah dalam perjuangan barulah kita mengerti kemanisan berjuang dan merasai erti penderitaan Nabi dan para sahabat. Kami berkongsi pengalaman yang tidak dilupakan sepanjang bergelut di jalan dakwah ini. Malu untuk dikongsi tapi apa yang dikongsi dapat dirasai bersama.

Jika kita benar-benar ikhlas untuk memikul beban dakwah ini, kita akan diuji. Begitulah untuk setiap yang bergelar pejuang agama Allah. Tidak lari dari hinaan, penderitaan, kesakitan, kesusahan dan kepenatan. Tapi ingatlah sahabat-sahabatku, kesusahan yang kita alami ini hanya cebisan penderitaan para Nabi, para sahabat dan para syuhada'.


Bagi diri yang hina ini, susah benar pada malam itu untuk membuka kembali lembaran kisah dan berkongsi dengan sahabat. Entah kenapa, sedikit dan pendek sekali kisah kututurkan. Tiada apa yang menarik pada diri yang kerdil ini untuk dikongsikan. Secebis cuma. Pengalaman yang tidak dilupakan pada diri ini, memegang tiga amanah pada semester 5. Penat dan letih usah dibicarakan, perkara biasa bagi kami yang mencintai agama Allah. Tiada mustahil dalam hidup ini, kami redah saja. Teringat kata-kata sahabat yang kecil orangnya tapi besar semangat dan cita-cita. Amanah ini dari Ilahi, diberi-Nya kepada kita untuk dilaksanakan dengan sebaik mungkin dan terbaik. Kita bersyukur dipilih-Nya untuk mendapat pahala jihad dan darjat di sisi-Nya. Usrah bersama ketua muslimat Serdang mengingatkanku bahawa amanah ini haram ditolak seandainya kita benar-benar mampu dan berupaya dari segenap aspek. Dan teringat lagi kata-kata sahabat, Syukri Fahmi malanglah dan takutlah pemimpin kerana amanah ini berat dan akan dipertanggungjawabkan di hadapan Allah nanti.


Lautan kesyukuran pada Ilahi atas nikmat Iman, Islam dan berjemaah yang kami kecapi kini. Gembira juga dikurnia sahabat-sahabat di jalan Allah. Saling membantu, menyokong dan menguat di saat suka duka dan susah senang bersama.


Pengalaman berharga yang kami kutip di kampus ini, sedaya-upaya kami berjanji akan dimanfaatkan untuk kerja Islam di luar sana yang lebih mencabar dan samar-samar bagi kami yang belum melibatkan diri sepenuhnya dengan Islam di luar kampus. Ya Allah, tsabatkan kami di jalan perjuangan menegakkan agama yang mulia ini.

1 comment:

lu'lu'an manthura said...

Shbtku izah, mg dirimu berada dlm keadaan sihat & sntiasa dlm rhmat ALLAH.Trima kash ats prkongsian cerita 'USRAH KAMI'.Wlpn tak ada masa usrah baksis (last) tp rasa kenal sgt ragam & cara shbt shibh.Rindu sgt zamn tu Izah.Wlpapn we've to look forward!

Oh ye Izah, dlm byk2 artikel, I like this article. Pggunaan bahasa yg sgt cntik.Truskn shbt usahamu.

Trima ksh shbt sb selama ni byk mengingatkan diri ini.Wlpapn doaku sntiasa mengiringimu shbt.Mg kt sama2 istiqmh & mg ALLAH tsabtkn kt dlm prjuangnNya.Uhibbukifillah hubban jamman ya ukhti.

Takmil wa istikmal.Itulh kelebihan org2 mukmin.

'sy adlh kamu, kamu adlh sy,
kt adlh 2 jiwa dlm 1 jasad'

~yg sntiasa mgharapkn doa shbt2nya~
mutiara-mutiara bertaburan