Saturday, April 10, 2010

Hidayah Allah

Teringat kata-kata naqibahku dahulu, "sebaik mana pun kita, apabila hidayah Allah tak sampai, sampai bila-bila Allah tak akan pilih kita sebagai ahli-Nya iaitu penolong dan pendokong agama-Nya. Namun, walau sejahat mana pun kita, apabila hidayah Allah tiba, DIA akan pilih kita sebagai ahli-Nya."

Mengimbau kisah Abu Talib yang sangat baik membantu Nabi s.a.w menyebarkan kalimah Allah, namun hidayah Allah tak sampai kepadanya, dia tidak masuk Islam sehingga akhir hayatnya. Namun, Allah memberi hidayah kepada Umar al-Khattab yang membunuh anak perempuan hidup-hidup dan sangat menentang Islam. Beliau masuk Islam setelah mendengar bacaan al-Quran yang dialunkan oleh adiknya dan terus menemui Nabi untuk mengucap kalimah syahadah. Betapa Allah Maha Pengasih Penyayang kepada hamba-Nya.

Kita perlu berusaha keras bagi memperoleh hidayah Allah. Begitu juga untuk mendapat keredhaan Allah dan syurga Allah serta mati syahid di jalan-Nya. Kita perlu bermujahadah, bekerja, berkorban dan berjihad untuk memperoleh kesenangan di akhirat sana.Ameen.

Semoga Allah memilih kita sebagai kekasih-NYa, penolong agama-NYA dan penghuni syurga-Nya kelak. Ameen.

No comments: