Tuesday, December 28, 2010

WARKAH BUAT SAUDARIKU YANG KUSAYANGI KERANA ALLAH

Setiap orang diciptakan dengan pasangan jodoh masing-masing. Sebagaimana firman Allah dalam surah An-Nur:26,

“Perempuan-perempuan yang keji untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji untuk perempuan-perempuan yang keji (pula), sedangkan perempuan-perempuan yang baik untuk laki-laki yang baik, dan laki-laki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik (pula).Mereka itu bersih dari apa yang dituduhkan orang. Mereka memperoleh ampunan dan rezeki yang mulia (syurga).”

Sahabatku yang dicintai Allah Taala,

Seandainya dirimu belum bertemu pasangan walaupun dah berusia lanjut, usah sedih dan berdukacita. Sesungguhnya berbangga dan berbahagialah wahai sahabatku kerana Allah sedang menguji ketaqwaan dan keimananmu. La tahzan, innallah hama’ana.

Ungkapan indah apa lagi yang boleh kususun untuk memujuk hati saudari-saudariku dan menghapuskan kesedihanmu melainkan berbahagialah dengan janji-janji Allah swt. Allah itu Maha Pengasih dan Maha Penyayang serta Maha Mendengar rintihan hamba-hamba-Nya. Usah berasa sedih seandainya orang sekelilingmu bertanya “Bila nak kahwin?” walaupun usiamu dah hampir mencecah 30-an kerana dirimu telah berusaha sedaya upaya menjadi muslimah yang terbaik menjaga syariat agama dan mencari jodoh yang baik mengikut panduan dan syariat agama.

Jangan bersedih sahabatku,

Walaupun dirimu sedaya upaya menceriakan sahabat-sahabat pada hari perkahwinan mereka. Dan usah cemburu melihat seorang demi seorang sahabatmu menimang cahaya mata yang comel. Sesungguhnya Allah Mengetahui kehendak dirimu untuk berkeluarga, memiliki suami yang penyayang dan anak-anak penyejuk hati. Mungkin jodohmu lewat 30-an, siapa tahu aturan Allah Yang Maha Kuasa.

Ingin kuberpesan kepada saudari-saudariku, jangan sesekali berputus asa dengan rahmat dan kasih sayang Allah. Allah Pencipta kita, Dia Maha Mengetahui dan Mendengar doa serta pengaduan hamba-hamba-Nya. Bangunlah di sepertiga malam bermunajat kepada-Nya dan seandainya berkemampuan, pergilah menziarahi rumahnya di Makkah berdoa dianugerahkan pasangan yang baik dan anak-anak soleh dan solehah yang akan mendoakan kita di akhirat sana.

Yakinlah pada Allah, seandainya tiada jodohmu di dunia, maka jodohnya menanti di syurga Allah. Ameen Ya ALLAH.

No comments: